لیست اختراعات مسعود قنبري
ياتاقان غلتشي رسانا يك راه حل جديد براي خنثي كردن حركت دوراني هر نوع محيط (سيم) حامل جريان الكتريكي مبتني بر سايش فلز روي فلز مي باشد. اين ايده ، وجهه ي جديدي از ياتاقان هاي غلتشي معرفي مي كند و مي تواند آغازي باشد بر گسترش كاربري هاي اين طيف از ياتاقان ها. تفاوت عمده ي ياتاقان غلتشي رسانا با يك ياتاقان غلتشي معمولي در اين است كه در ياتاقان رسانا فيش ورود و خروج جريان الكتريكي وجود دارد و گريس خاصي كه در آن استفاده مي شود ، رساناي خوب جريان الكتريكي و ضد جرقه مي باشد. در صورتي كه آلياژ مناسبي از فلز مس بتواند به عنوان آلياژ ساخت اين ياتاقان ها استفاده شود ، راندمان اين قطعه افزايش مي يابد. مبدل هاي مشابهي وجود دارند كه حركت دوراني سيم حامل جريان را خنثي و آن را به سيم ثابت تبديل مي كنند. اما خصوصياتي كه در ياتاقان رسانا وجود دارد در هيچ نمونه ي مشابهي قابل حصول نيست كه عمر بالا ، كار در سرعت هاي دوراني بالا و قابليت نصب روي انواع شفت ها از اين جمله اند.
ايده ي مطرح شده تلفيقي از مهندسي برق، مكانيك و متالوژي بوده و راهكاري جديد در زمينه توليد انرژي الكتريكي توسط تاير خودرو است. با مطالعه ي تحقيقات بعمل آمده و مرور پيشرفت هاي انجام شده در اين رابطه، اصلي ترين دليل عدم موفقيت اين نوع روش توليد توان، استفاده از قطعات نامناسب و جايگذاري آنها در محلي نامطلوب به نظر مي رسد. در اين طرح با انتخاب نمونه ي خاصي از مولد هاي توان بالاي پيزوالكتريك و پيشنهاد موقعيت مناسب براي نصب اين قطعات در ميان لايه هاي لاستيك (و نه بيرون و يا داخل آن) بيشينه توان ممكن قابل توليد خواهد بود. هدف از اين طرح، توليد انرژي مورد نياز قطعات كم مصرف الكتريكي و الكترونيكي خودرو هاي شهري و نظامي است. بدليل وضعيت و شرايط خودرو، انتقال توان به سهولت امكان پذير نيست؛ لذا مكانيزم منحصربه فردي بدين منظور طراحي شده است. از انجا كه معيار كليدي توليد توان در اين روش وزن خودرو است با افزايش جرم وسيله ي نقليه توان بيشتري توليد خواهد شد. در اين طرح و بنا به قانون اول ترموديناميك، سيستم مولد توان، انرژي توليد نمي كند بلكه انرژي را كه از سوخت خودرو حاصل مي شود و بصورت انرژي گرمايي و يا به هر شكل ناخواسته ي ديگري هدر مي رود به انرژي الكتريكي تبديل مي كند لذا ميتوان اين سيستم را مبدل توان ناميد. تكنيك هاي فني و ساختاري ديگري نيز در اين ساختار معرفي شده است. با ايزولاسيون قطعات و المان هاي مجموعه در مقابل دما سعي شده تا از هدر رفت انرژي و كاهش رسانش جلوگيري شود. پياده سازي اين سيستم مزيت هاي قابل توجهي را براي مجموعه ي خودرو بدنبال خواهد داشت. از مهمترين مزاياي اين سيستم مي توان به افزايش طول عمر باتري خودرو و امكان نصب قطعات الكترونيكي بيشتر بر روي وسيله نقليه و تغذيه آنها با تبديل انرژي تلف شده به انرژي مفيد اشاره كرد. در حالت نهايي مي توان از اين مكانيزم به عنوان يك منبع انرژي كمكي مطمئن در خودرو هاي هيبريدي نامبرد.
ايده مطرح شده تلفيقي از مهندسي برق و تبديل انرژي بوده و راهكاري جديد در زمينه توليد انرژي الكتريكي بادي را ارائه مي دهد. با مطالعه تحقيقات بعمل آمده و مرور پيشرفت هاي انجام شده در اين رابطه، از اساسي ترين چالش هاي توربين هاي بادي امروزي مي توان به مواردي همچون محدود بودن ارتفاع مجموعه بدليل ساختار برج، هزينه هاي گزاف برج در توربين هاي بادي، زياد بودن مساحت مورد نياز جهت احداث مزرعه بادي و نياز توربين هاي بادي به مكانيزم چرخشي به سمت باد اشاره كرد. در ايده حاضر با مطالعه دقيق ساختار توربين هاي متداول و شناخت چالش ها و مشكلات، نوعي از توربين هاي بادي شناور در هوا معرفي شده است كه معضلات مطرح شده را برطرف مي سازد. هدف از اين طرح توليد انرژي الكتريكي بادي در مناطقي است كه قابليت نصب توربين هاي متداول داراي برج وجود ندارد. با توجه به افزايش سرعت باد در ارتفاعات و بدليل محدوديتها و هزينه هاي توربين هاي برج دار، استفاده از توربين بادي شناور در هواي پيشنهاد شده مي تواند گزينه مناسبي براي بهره برداري از انرژي سرشار باد باشد. توربين بادي ارائه شده در عين سادگي از ساختار موثر كاربردي و فني بهره مي گيرد كه امكان صنعتي شدن آن را فراهم مي سازد. در اين طرح علاوه بر ارائه ديناميك خاص براي توربين بادي، سيستم كنترلي جهت تنظيم پره هاي توربين براي دسترسي به ماكزيمم توان نيز ارائه شده است. تكنيك هاي فني و ساختاري ديگري نيز در توربين پيشنهادي معرفي شده¬اند. از مهمترين مزاياي اين سيستم مي توان به امكان احداث در مناطق مرتفع و در نتيجه بهره گيري از منبع انرژي موثرتر توان بادي، عدم نياز به فوندانسيون و برج و در نتيجه هزينه توليد، نصب و احداث پايين، طراحي كاربردي و عيب يابي و تعميرات بسيار آسان اشاره نمود. در حالت نهايي مي توان از اين مكانيزم به عنوان يك منبع انرژي مطمئن نام برد.
انتقال تلفات پايين انرژي الكتريكي توليد شده در تاير خودرو به باتري تلاشي است در جهت انتقال بهينه انرژي توليد شده در تاير و استفاده از آن در قسمت هاي الكترونيكي خودرو و يا ذخيره آن براي مصارف خاص ديگر. اين طرح تلفيقي است از مهندسي برق ، مكانيك و شيمي كه باعث شده سيستم با كارايي بالايي طراحي شود. اساس راه حل ارائه شده مبتني بر يك سري قطعات مكانيكي(مانند ياتاقان غلتشي) با افزونه هاي شيميايي جهت افزايش رسانش و كاهش تلفات(نوع گريس رسانا) و المان هاي الكتريكي(مانند سيم و نوع عايق خاص آن و گذرگاه جريان طراحي شده در لاستيك) بوده كه در انواع سيستم هايي كه بوسيله ي مولد هاي پيزوالكتريك در خودرو توليد انرژي مي كنند كاربرد دارد. در اين طرح انرژي الكتريكي از لاستيك خودرو توسط گذرگاه عبور جريان و بوسيله ي سيم مسي با عايق FEP به ياتاقان غلتشي متصل شده و سپس به باتري خودرو منتهي مي شود . اين طرح خود شامل نو آوري هاي ديگري همچون طراحي ياتاقان غلتشي رسانا براي تبديل و حذف حركت چرخشي سيم و طراحي گذرگاه عبور جريان در تاير(Tire Electrical Path) است. از ويژگي هاي برجسته ي اين طرح مي توان به بار نبودن سيستم براي موتور خودرو ، پايين بودن تلفات توان سيستم ، قابليت كار در فركانس و دماي بالا ، عمر بالاي مجموعه ي طراحي شده ، قابليت استفاده در انواع تاير هاي تيوب دار و بدون تيوب(Tubeless) و امكان پياده سازي سيستم در انواع خودرو اشاره كرد.
فيش انتقال انرژي يك سيستم الكتريكي است كه بروي رينگ خودرو سوار شده و وظيفه ي انتقال سيگنال سنسور هاي محيطي لاستيك خودرو و همينطور انتقال انرژي الكتريكي توليد شده در لاستيك خودرو را بر عهده دارد. به جهت جلوگيري از نشت انرژي و با از دست دادن ديتا هاي سنسور در طول انتقال سيستم، عايق بندي هاي خاصي بدور اين فيش در نظر گرفته شده است.
موارد یافت شده: 5